donderdag 28 februari 2008

Mystieke ervaringen voor beginners

Tijden een stevige zitsessie bladerde ik door wat tijdschriften die de posterijen zo vriendelijk waren abusievelijk op mijn adres te bezorgen. Altijd weer die dekselse oudbewoners die niet hun abonnementen opzeggen, zouden ze het niet merken dat ze de Delicious en Elsevier niet meer krijgen, maar wel de jaarlijkse afrekeningen? Nu begrijp ik dat men de Delicious niet zo snel mist. Fraaie plaatjes van gerechten die geen sterveling maakt.

Het leukste is de reclame en die van Lipton thee – respect is hier op zijn plaats – steekt er met kop-en-schouders boven uit. Ik citeer: "Gefeliciteerd Nederland. Ja, de lekkerste thee is er nu overal. Ook in de smaak Lipton Morocco. Een verfijnde mix van munt en kruiden, die je extra goed proeft door het piramidevormige zakje. Deze mystieke smaak uit Morocco is vanaf nu gewoon verkrijgbaar in elke supermarkt." Nu weet ik niet exact wat ze met Morocco bedoelen – het zal toch niet Marokko zijn? Dat is natuurlijk niet exotisch genoeg – maar verkocht ben ik wel! Voor nog geen schamele twee eurootjes ga ik een mystieke smaakervaring opdoen!

Jaren van vruchteloos mediteren had ik me kunnen besparen, nirvana gaat zich weldra aan mij openbaren. Heb ik een laatste vraag. Wordt de mystieke beleving groter als ik het theezakje langer laat trekken?

Geen opmerkingen: