Censuur is van alle tijden. Van mensen die niet wilden zwijgen en een onprettig eind tegemoet zagen tot geschreven woorden die in vlammen opgingen. Niets nieuws onder de zon. Voor alle duidelijkheid, censuur betekent volgens de Van Dale:
cen·suur (de ~ (v.), -suren)
1 overheidstoezicht op voor publicatie bestemde werken of op brieven, met de bevoegdheid daaruit gedeelten te schrappen of te verbieden
2 kerkelijk toezicht op zuiverheid in leer en levenswandel
Afgelopen decennia kende Nederland - in tegenstelling tot eerdere periodes - weinig censuur. Met de opkomst van de burgerjournalistiek (o ironie der taal) en de explosieve groei van weblogs zijn miljoenen mensen meningen gaan ventileren. Met alle gevolgen van dien. Tussen de goedbedoelde epistels zit een flinke dosis ellende; van aanstootgevend achterklap tot verderfelijke ideeën. Veel websites weten niet hoe met reacties om te gaan, positieve comments daargelaten. Maar zodra er kritiek, vuilbekkerij of satire aan de pas komt blijkt hoe kortzichtig deze ruimdenkende webklerken zijn. Dan wordt er druk overlegd, van schande gesproken en rucksichloos gecensureerd. Baas in eigen buurtkrantje is het ongeschreven motto.
"Wat een nummer, ongelofelijk! het komt me wel enigszins bekend voor, is het een cover van de Jostiband? Het kan in ieder geval zo als openingstune worden gebruikt bij de aankomende paralympics! Niets meer aan doen! Ga zo door!
Dat bepaalde mensen menen dat ze muzikaal zijn is tot daar aan toe. Wie moest er tenslotte niet lachen bij het aanschouwen van de zingende Hilbrand Nawijn in So you wannabe a popstar? Maar er zijn natuurlijk grenzen. Wansmaak dient – mede vanuit didactisch oogpunt - niet gestimuleerd te worden en dit pluggen van een waardeloos nummer slaat nergens op. Als het – zoals hierboven gesteld – gaat om het aantonen van de marketingkracht van blogs, ga dan iets promoten wat wel kwaliteit heeft.
Door al deze aandacht gaan sommige individuen dadelijk nog denken dat het niet eens zo’n heel slecht nummer is. Zul je zien dat deze dromer dadelijk nog meer dingen gaat doen! Ik noem maar wat: een televisieprogramma beginnen met Zomaarwatoninteressantegasten. Een heuse CD opnemen en hier grote-mensen-geld voor vragen. Een fotoboek waarin hij Ben Tiggelaar en Poeh-beer ontmoet en er kosmische geheimen worden geopenbaard en bevrijdende wijsheden opgedaan. Niet doen dus.
Kortom, schoenmaker blijf bij je leest. Marketeers ga vermarkten; winkelpersoneel ga schappen vullen en dromers: doe es goed slapen en morgen fris weer op! Je kan het!"
Ik geef toe: nogal lomp, kort door de bocht maar hier moet op gereageerd worden. Dat was althans de logische gedachte achter deze reactie. Doch niets van dit alles. Al vlug werd de posting door de ‘redactie’ – die in het echte leven werkzaam is in de wereld om ons heen, U bent gewaarschuwd lezer – verwijderd. Om vervolgens te worden teruggeplaatst. En weer verwijderd. De daadkrachtige redactieleden Twitterden overuren om dit probleem te verhapstukken. Waar waren de redactiestatuten, wat is vrijheid van meningsuiting, waar is de twitterarcheoloog als je hem nodig hebt (pun intended) en het zal toch niet echt afkomstig zijn van Geenstijl?
Commotie alom, maar door simpelweg te censureren keerde uiteindelijk de rust terug. Bovendien werd automatisch het IP-nummer geblokkeerd en doorverwezen naar de Zapp-website. Bloggend marketingland kon met een gerust hart gaan slapen. En dromen hoe ze interactie met de klant aangaan. Dat ze online reputatiemanagement onder de knie hebben. En dat ze van Aalten tot Breskens innoverend bezig zijn. Slaap zacht.
3 opmerkingen:
Censuur! Het moest verboden worden! %$&%&^%&^$!
Naar dat nummer zuigt ook heel hard!
Wat een butt-nummer! Das geen droom, das een nachtmerrie!
Een reactie posten