zaterdag 1 maart 2008

Tunnelvisionairs verruimen blik

Vandaag eens rustig de wereld bezocht vanaf de bank. Koffie, boterhammen en internetten. Het grote nieuws blijkt dan toch weer uit Nederland te komen. En dan doel ik niet op de storm Emma of de soap van Wilders, maar die dekselse marketingfanclub uit de achterhoek die de wijde wereld in gaat. Sodeju! Nadat ze afgelopen zomer geridiculiseerd werden vanwege hun virtuele BBQ’s en hun stuitende vakjargon voor intimi (en niet te vergeten hun paarse zwembroeken), gaan ze nu helemaal de grens over. De crème de la crème van de Nederlandse marketingwereld gaat all the way naar China!

Worden de paarse broeken aldaar ingeruild voor blauwe Mao-pakken? Of blijven onze helden kritisch en moreel onafhankelijk? Opportunisme is natuurlijk een besmet woord, maar marketing opportunity een nastrevenswaardig iets. En die welbekende stuurlui aan de wal zingen opruiende liederen dat de Olympische spelen moeten worden geboycot, maar dat komt eenvoudigweg omdat ze de heilzame werking van marketing nog niet kennen. En verzuurd zijn. Daar gaan onze helden echter verandering in brengen. Hun visie zal geknechte volkeren de schellen van de ogen doen vallen en de ketens doen afschudden. En bovenal de achterblijvers bij terugkomst doen verbazen. Zij gaan waar nog niemand is geweest! Behalve Marco Polo dan.

Bij hardnekkige navraag bij een van de deelnemers (oftewel: drie keer een ongeopende Smurfin van de AH deed wonderen) kwam de ware reden voor deze reis aan het licht. Toen afgelopen december bleek dat de organisatie dit jaar wederom niet voor de TED-conferentie in aanmerking kwamen werd getreurd noch bij de pakken neergezeten doch snel besloten een eigen feestje te organiseren. Zo was men tenminste zeker dat men van de partij kon zijn. Dus op naar China, het nieuwe land van de onbegrensde mogelijkheden.

Go East is nu de collectieve slogan en dankzij CO2-compensatie (Park Sonsbeek wordt hiervoor gebruikt) gaat het dream team op maatschappelijk verantwoorde wijze op pad. Gewapend met marketingjaarboekjes en smurfen van de AH komt er een half continent met 1,3 miljard zielen binnen handbereik. A small step for men, but a huge step for smurfkind.

Geen opmerkingen: