zondag 9 maart 2008

Uw welzijn boven alles

It’s good knowing he’s out there, the Dude, takin’ it easy for all of us sinners. Weest gerust waarde lezer, vanaf heden leeft u in de geruststellende wetenschap dat u mij hier, op deze plek, kunt vinden, mocht u het Bankhangersgevoel onverhoopt een beetje kwijt zijn geraakt gedurende de waan van de dag. Om volgens mijn, eveneens waarde, vriend D. te spreken: gaat u er maar even lekker voor zitten. Dat doe ik ook. Althans, voor zover mijn schema het toe zal laten. Just take it easy, man.

Nu ik na enig wikken en wegen op het verzoek van vriend D. ben ingegaan om het Bankhangersgenootschap mede te vertegenwoordigen, zal ik eerst een aantal wellicht bestaande veronderstellingen bij u wegnemen, om wederzijdse teleurstelling bij voorbaat uit te sluiten.

Ten eerste een kanttekening met betrekking tot eerdere overdenkingen van medebankhanger D.: Vliegende schildpadden komen bij mij alleen over bij bepaalde gelegenheden met piramidevormige zakjes van allochtone afkomst (denkt u nu aan Marokko? Gefeliciteerd! U krijgt een herkansing!)

En wat betreft de met scherpe pen geproduceerde literatuurrecensies en mijn eventuele rol in deze: de enige Vliegeraar die bij mij een (welbekende Pavlov-) bel doet rinkelen – moment alstublieft, ik reik even naar de zakdoek - is voor het laatst gesignaleerd op de middenstip van de Arena en hoopt inmiddels zelf wat luchtpost te ontvangen. Dat krijg je met de verkeerde vrienden... Dries Roelvink blijft dappere pogingen doen de grote leegte die ons plaagt te vullen; een galmend Ahoy als prachtig symbool voor die verpletterende leemte. Ja, wie had die diepgang kunnen bevroeden?

Had die Vliegeraar van weleer het ook maar geweten: trouwe metgezellen vindt men in Groenlo. Op een dag... Weet je: 'er komen ook mooie dingen uit de Achterhoek.' Echt waar.

Terug naar de literatuur. Daar ik mijzelf wel tot fanatiek Kluunaanhanger reken, is er toch een warm plekje voor mij op deze hangplek. En vooruit, in het kader van het Boekenweekgeschenk zal ik nog een poging doen om tussen mijn hersenschimmen wat -spinsels voor u op te graven. Thema Ouderdom versus De jeugd van tegenwoordig. Advocaat met boerenjongens vs. Breezer met ananas. De bodem is gelegd. Wordt vervolgd.

Dan nog dit. Elders op deze site ziet u dat ‘uw stem telt’. Mocht u de dringende behoefte voelen een reactie te uiten en wel via ons gezamenlijke hangwebstek, dan kan dat. Maar verwacht er niet teveel van. Dat doe ik ook niet.

Snakt u echter naar rust en ontspanning, weet u dan welkom in de wondere wereld der Bankhangers. En inderdaad, Chriet Titulaer was niet alleen qua looks zijn tijd ver vooruit: That Dude is rocking man. (was u gisteren ook in Deventer trouwens? Nee? Kijk voor een herkansing op het gebied van nuttige invulling uwer weekend op http://www.dudeism.com/)

Er zijn ook andere manieren te vinden om ontspannen te verpozen. Tegenwoordig (niet alleen de jeugd van -) kunt u ook uw overspannen achterste in een honingbad laten zakken, want ‘ook mannen ontdekken wellness’. Wat blieft u van de Veluwse stuifzandsauna. Of het Oosterse badhuis waar ‘de mensen met klei kunnen kliederen’. En de Zweethut in Nieuweschans met zoutstenen uit Pakistan, ‘daar worden helende dingen aan toegekend, die met lucht-ionen te maken hebben’. (voor belangstellenden, borrelende thermobron van dit alles: de Volkskrant, zaterdag 8 maart jl.)

Maar één moment: doorkruiste de gedachte aan de Pakistaanse zweethut uw oververmoeide hoofd, dan hier de langverwachte – jawel, daar is ie dan toch, de moraal van dit verhaal – tip van de dag: Minstens zo heilzaam (in ieder geval voor de kwaliteit van leven van uw omgeving) is de Wellnessgrot in de ongerepte natuur van Afganistan. Vliegticket en privémasseur inbegrepen.

En voelt u wellicht wat plagerig gekietel in verontrustende nabijheid uwer bilnaad, weest gerust, dat betreft de baard van uw masseur O. b. L. (Chriet is qua model helaas ongeschikt bevonden) danwel zijn AK-47. Prima alternatief voor de hot stone behandeling, volgens kenners.

En zo wordt de wereld steeds een stukje beter, te beginnen op uw eigen bank. Nou goed, de mijne dan. Waarde lezer, dit is het begin van iets moois. Zolang wij de gedachte eren: niet teveel en niet te vaak. Zal alles ten goede keren.

Geen opmerkingen: