zaterdag 21 juli 2007

To Twitter or not to Twitter

Dat is natuurlijk geen moeilijke vraag voor een weldenkend mens. Voor diegene onder U die Twitter nog niet kennen, een korte uitleg volgt. Twitter is een voormalige Oost-Duitse techniek die door de, eveneens voormalige Oost-Duitse, machorock-formatie Rammstein in 2001 internationale bekendheid verwierf. Hun nummer Zwitter van het album Mutter verspreidde zich in rap tempo over de wereld, met name in de Angelsaksische gebieden. In deze contreien is het voor de bewoners lastig de lettercombinatie ‘Zw’ correct uit te spreken. Er ontstond aldus een verbastering naar Tsssswitter. Dat verkoopt natuurlijk niet en zodoende zag Twitter al snel het licht. Op latere persingen van het Mutter-album ziet U dan ook dat de titel in Twitter is veranderd. Tevens is de tekst drastisch aangepast. Waar het origineel handelde over de liefdesgevoelens van hermafrodieten, gaat de Twitter-versie over de leefwereld en het existentiële narcisme van de internetgeneratie. Leest U mee?

Ich gehe anders durch den Tag
Ich bin der schönste Mensch von allen
Ich sehe wunderbare Dinge
Sie sind mir vorher gar nicht aufgefallen
Ich kann mich jeden Tag beglücken
Ich kann mir selber Rosen schicken
Da ist kein zweiter und kein dritter
Eins und eins das ist gleich

Zwitter Zwitter
Ich bin so verliebt
Zwitter Zwitter
Ich bin in mich verliebt

Vergelijken we dit met de hedendaagse versie Twitter dan zien we aanzienlijke verschillen:

@Mirroratwall: Corrie ik heb niet echt vakantie
@BDover: FYI hier regent het ook :)
@2626: weer thuis, wodka appelsap
@Brainfart: ga zo bammetjes doen met een oude vriendin van de middelbare school. Ze komt me ophalen in haar Porsche waarschuwde ze me ; )
@Myself: ik ben geil!
@Camaway: bezorgen ze ook per boot? Hier aardbeien, ijs en balsamico.
@2626: Ik zit met iemand te praten die het dubbelconcert van Froger en Joling in concertgebouw heeft meegemaakt.
@Myself: Au. Hoofdpijn. Was pappie er maar om me toe te dekken
@Shitthruastraw: zij maakte zich zorgen of ik het niet ordi vond...nou ja....

U begrijpt dat dit een wereldhit is die zijn weerga niet kent. Zulke originele, persoonlijke nummers zijn uniek! Dit raakt je in je diepste menszijn. Zeker in verontrustende tijden van maatschappelijke onzekerheid, polariserende secularisatie en vervreemdende individualisatie zoeken mensen houvast. Twitter geeft die en is daarom het beste wat de mensheid is overkomen sinds - ik noem maar wat - stromend water, penicilline en de mobiele telefoon. Twittert U al?

Geen opmerkingen: